Niche kiezen voor je affiliate website

De eerste stap van elk affiliate marketing project is het kiezen van een niche. Je website moet tenslotte ergens over gaan, je hebt een bepaald onderwerp nodig en een doelgroep waar je op focust. Deze stap is misschien wel het meest bepalend voor hoe het uiteindelijke resultaat eruit komt te zien. Klinkt dit overweldigend? Geen zorgen! Hieronder leggen we precies uit wat een niche is, hoe je een niche kiest en waar je op moet letten bij het kiezen van een niche voor je affiliate website.

Wat wordt er bedoeld met een niche?

Uitleg Affiliate Niche: punt van een taartdiagram gemaakt van staande mensen

In de context van affiliate marketing is een niche simpel gezegd een specifiek onderwerp of een klein onderdeel van een groter onderwerp waar je je op richt. Als je het internet ziet als een winkelcentrum dan heb je websites die van alles verkopen, zoals speelgoed, kleding en eten. Maar er zijn ook websites die zich specialiseren in één soort product, bijvoorbeeld alleen sportkleding of alleen boeken (over een bepaald onderwerp). Die gespecialiseerde websites bevinden zich in een niche. Ondanks dat je met een affiliate netwerk geen producten verkoopt, prijs je wel producten aan. Richt je je hier ook op bepaalde producten of producten die bij een specifiek onderwerp horen, dan is dat je niche.

Waarom moet je een niche kiezen?

Omdat je, zeker als beginnend affiliate marketeer, lastig kunt opboksen tegen de grote bedrijven, is het een goed idee om je (in ieder geval in zekere mate) te specialiseren. Maar dat is niet de enige reden waarom je een niche moet kiezen. Hieronder vind je de belangrijkste redenen.

  • Minder competitie: Zoals eerder gezegd, is de competitie in een niche vaak kleiner dan op de grotere onderwerpen. De grote bedrijven richten zich vaak op de bredere markt en dat maakt het lastig om als nieuwkomer een plekje te veroveren.
  • Expertise en autoriteit: Door op een niche te focussen kun je je neerzetten als expert op dat gebied. Dat wekt vertrouwen bij je bezoekers, vooral wanneer je uitstraalt dat je begrijpt wat ze nodig hebben. Ze zullen je aanbevelingen, inclusief je affiliate links, serieuzer nemen dan wanneer je over van alles en nog wat schrijft.
  • Focus: Een niche kiezen geeft ook jezelf duidelijkheid waar je op moet focussen. Wanneer je geen niche kiest zul je over veel verschillende onderwerpen veel moeten weten. Door je te focussen op een niche hoef je maar kennis over één onderwerp te vergaren. Deze kennis kun je op verschillende plekken en manieren laten terugkomen in je content.
  • Doelgroep: Bij een niche hoort ook een doelgroep. Hoe specifieker de doelgroep hoe beter dat je op hun behoeften en eigenschappen kunt inspelen. Je zult tieners waarschijnlijk anders aanspreken dan 60-plussers. Maar de doelgroep kan ook aanwezig zijn verschillende platformen. Dit geldt niet alleen voor leeftijd, maar ook voor interessegebied. Of je nu focust op gamers, sporters, foodies, business professionals of huisvrouwen, elke groep zal zijn eigen eigenschappen en communities hebben.
  • Interesse: Het kiezen van een niche die bij je past helpt je om je enthousiasme vast te houden en niet op te geven. In het begin kan het even duren voordat je (financiële) resultaten ziet, je bent namelijk iets voor de lange termijn aan het opbouwen. Door een niche te kiezen waar je zelf enthousiast over bent houd je dit veel makkelijker vol.

Hoe specifiek moet je niche zijn?

Een niche kan heel breed of heel specifiek zijn. Je kunt je bijvoorbeeld focussen op “fietsen”, “stadsfietsen”, “mountainbikes” of “opvouwbare elektrische fietsen voor forenzen”. Zoals je ziet gaan al deze niches over fietsen. Wanneer je voor “fietsen” als niche kiest, heb je de breedste doelgroep. Echter zul je de mensen die op zoek zijn naar “opvouwbare elektrische fietsen” lastiger bereiken. Deze mensen zullen waarschijnlijk eerder bij een concurrent uitkomen die meer op dit onderwerp focust. Echter, wanneer je focust op “opvouwbare elektrische mountainbike” zul je weinig concurrentie hebben, met een goede reden. Er zullen namelijk weinig mensen naar op zoek zijn, als deze fietsen al bestaan.

Met bovenstaande voorbeelden proberen we aan te geven dat je niet vooraf kunt zeggen hoe specifiek een niche moet zijn. Er moet een goede balans zijn tussen de concurrentie die je verwacht tegen te komen en de grootte van je doelgroep. Wij adviseren beginnende affiliate marketeers altijd om een zo specifiek mogelijke niche te kiezen. Dit omdat onze ervaring is dat de meeste beginners een te algemene niche kiezen. Probeer te bedenken hoe je je niche net wat specifieker kunt maken zonder een groot deel van je doelgroep te verliezen. Vind je dit lastig? Dan kun je er ook voor kiezen om later te focussen op de onderwerpen die het goed doen en nu toch voor de algemenere niche te gaan.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een niche

De keuze van een niche is een persoonlijke keuze. Er bestaat niet zoiets als “de beste niche” omdat dit per persoon verschilt. Hieronder lees je welke factoren een rol spelen bij hoe goed een niche voor jou is.

Je eigen passie en interesse

Factoren Affiliate Niche Kiezen: Verkeersbord met tekst Follow You Passion en een pijl

Dit is verreweg de belangrijkste factor bij het kiezen van een niche. Wanneer je een niche kiest moet je hierin geïnteresseerd zijn. Een niche kan nog zoveel potentie hebben, als je geen interesse in het onderwerp hebt wordt het lastig. Een niche waar je passie voor hebt helpt je gemotiveerd te blijven, ook als de resultaten niet snel genoeg komen of even tegenzitten. Ook zien mensen of je over een onderwerp schrijft omdat je er passie voor hebt of omdat je er geld mee wil verdienen. Als je met passie schrijft zullen mensen dit merken en eerder enthousiast zijn over de producten die je adviseert. Je passie voor het onderwerp kan natuurlijk ook groeien doordat je er meer over weet, maar zorg wel dat je een onderwerp kiest dat je interessant lijkt.

Je kennis

Om een succesvolle affiliate website op te zetten zul je je in je niche moeten verdiepen. Je zult moeten weten waar je over schrijft en voor wie je schrijft. Om dat goed te kunnen doen heb je kennis nodig. Alle kennis die je al hebt over het onderwerp scheelt je weer uitzoekwerk. Kennis maakt het makkelijker om over een onderwerp te schrijven en om betrouwbare adviezen te geven.

Potentie

Je wilt natuurlijk wel een niche kiezen waarbij je potentie hebt om geld te verdienen via affiliate marketing. Dit hangt van een aantal factoren af zoals competitie, grootte van de doelgroep en de producten die je kunt promoten. Hoe je elk van deze factoren kunt analyseren leggen we verderop uit.

Tijd en inzet

Bedenk hoeveel tijd en energie je wil steken in het opzetten en bijhouden van je website. Sommige niches vereisen meer constante inzet dan andere. Vind je het niet erg om het laatste nieuws en trends over je niche bij te houden? Dan kun je overwegen een niche te kiezen die voortdurend in ontwikkeling is. Wil je een affiliate website waar je na het opzetten niet al te veel omkijken naar hebt? Dan kun je beter zoeken naar een zogeheten “evergreen” niche. Houd er wel rekening mee dat de voordelen van een niche ook voor je concurrenten gelden. De content van je concurrenten verloopt ook minder snel in evergreen niches, dus het kan lastiger zijn hier een plekje te veroveren.

Trends zijn niet alleen van belang binnen een niche. Ze kunnen ook nieuwe niches creëren. Wanneer een niche ineens populairder wordt heeft dit natuurlijk een aantal voordelen. Er is nog weinig concurrentie en de doelgroep groeit mogelijk nog verder. Aan de andere kant moet je ook inschatten of de niche potentie heeft om langer te bestaan. Nieuwe niches kunnen aantrekkelijk zijn, maar eenmalige evenementen kunnen minder aantrekkelijk zijn omdat ze waarschijnlijk ook maar tijdelijk zijn.

Seizoensinvloeden

Sommige niches, zoals tuinieren of vakantiegerelateerde onderwerpen, kunnen sterk beïnvloed worden door het seizoen. Deze niches zullen dus niet het hele jaar door inkomsten genereren. Hetzelfde geldt voor niches rondom evenementen die om een bepaalde periode plaatsvinden. Het is goed om hierover na te denken wanneer je een niche kiest, zeker wanneer je graag een stabiel inkomen wilt genereren.

Hoe analyseer je de potentie van je niche

Als je een affiliate website begint, is een van je doelen natuurlijk om hiermee geld te verdienen. Verschillende niches hebben verschillend winstpotentieel. Zoals we al eerder zeiden hangt dit van een aantal factoren af. Hieronder lees je welke factoren dat zijn en hoe je ze kunt analyseren.

Concurrentie

Bedenk waar mensen binnen jouw niche op zouden zoeken en zoek met deze worden zelf op Google. Bekijk welke concurrenten er naar boven komen. Zijn dit grote spelers? Focussen ze ook op die zoekwoorden of staan ze er omdat concurrenten ontbreken? Bekijk de websites van de concurrentie. Kun jij ze met jouw website overtreffen of in ieder geval evenaren? Ga jij je bezoekers hetzelfde bieden of focus jij toch net op wat anders? Kies een niche waarin je kunt opvallen. Het is niet erg als er concurrentie is, zolang jij ook maar een plekje in de markt kunt verdienen.

Doelgroep

Het belangrijkste wat je moet controleren is of er een doelgroep is voor de niche die je wilt kiezen. Een handige tool hiervoor is de zoekwoordenplanner van Google Ads. Hierin kun je een aantal zoekwoorden opgeven die goed bij je niche passen. Zo krijg je een indicatie van hoe groot de doelgroep van je niche is. Maar Google is natuurlijk niet de enige manier om bezoekers te krijgen. Denk na over welke communities er zijn, bijvoorbeeld op social media. Dit hoeft niet per se een community omtrent je niche te zijn. Het kan ook zijn dat je niche binnen een community besproken wordt. Probeer te achterhalen of er een doelgroep is en hoe je deze kunt bereiken.

Producten

Met een affiliate website is het natuurlijk de bedoeling dat mensen via jouw links een product of service afsluiten. Denk na over welke producten of services dat kunnen zijn. Denk ook alvast na welke winkels die producten verkopen en of ze een affiliate programma hebben.

Tip: Als je de zoekfunctie van onze site gebruikt kun je eenvoudig vinden of een winkel een affiliate programma heeft en welke vergoeding die biedt.

Welke producten zijn gerelateerd aan je niche? Hoeveel kosten de producten? Kun je al ergens vinden of je een vaste commissie of een percentage vergoeding krijgt? Zijn het producten die klanten eenmalig kopen of is het een terugkerende aankoop? Wanneer je het potentieel van twee niches wil vergelijken zijn dit allemaal dingen om rekening mee te houden.

De knoop doorhakken

Het is belangrijk goed te overwegen welke niche je wilt gebruiken voor je affiliate website. Daarom is het handig om een aantal ideeën te hebben en deze vervolgens te analyseren. Waak er wel voor dat je niet eindeloos in deze stap blijft hangen. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je een onderwerp kiest waar je zelf enthousiast over bent of in ieder geval langere tijd mee bezig wil zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *