Zoekmachine optimalisatie (SEO) voor je affiliate website
Zorg dat de zoekwoorden genoeg in de tekst voorkomen
Eigenlijk is dit zo logisch dat het eigenlijk niet vernoemd hoeft te worden, maar er valt meer over te zeggen. Je moet er namelijk wel rekening mee houden dat je de tekst schrijft gebruikers en dat de zoekwoorden dus op een logische manier in de tekst voorkomen. Het te vaak gebruiken van de zoekwoorden kan weer gezien worden als keyword spamming en dat wordt streng afgestraft. Het meest optimale is als 3 tot 5 procent van je tekst uit het zoekwoord bestaat waar je op gevonden wilt worden. Mijn tip is om niet al te veel op de percentages te letten, maar je teksten te schijven en de zoekwoorden te gebruiken waar het toepasselijk is.
De titel
De titel is behoorlijk belangrijk als het om zoekmachine optimalisatie gaat. Dit is namelijk de tekst die in de zoekresultaten als titel wordt weergegeven voor jouw pagina. Zorg voor een titel die jouw site goed beschrijft én die jouw zoekwoorden bevat. Zorg er ook voor dat al jouw pagina’s een unieke titel hebben (met unieke zoekwoorden).
De omschrijving
Ook de omschrijving is belangrijk bij zoekmachine optimalisatie. Deze omschrijving is een paar regels die omschrijft waar je pagina over gaat. Deze wordt ook getoond in de zoekresultaten en moet dus ook de zoekwoorden bevatten.
De url
De url geeft ook aan waar jouw site over gaat. Daarnaast kun je met de url structuur van jouw website aan. Maak je url’s niet te lang en gebruik de zoekwoorden die jouw pagina het best beschrijven.
Koppen
Gebruik koppen binnen je pagina’s. En zorg dat deze waar van toepassing jouw zoekwoorden bevatten. Met kopjes geef je aan dat de tekst eronder over dat onderwerp gaat.
Links naar een pagina
Zoekmachines crawlen niet alleen één pagina maar je hele site. Daarom telt het voor hun ook mee welke tekst jij gebruikt wanneer je een link naar de pagina plaatst. Probeer de links zoveel mogelijk te plaatsen met jouw zoekwoorden, maar zorg dat het wel in de tekst van de andere pagina’s blijft passen.
Het draait om de bezoeker
Zoekmachine optimalisatie is erg handig om hoger in de zoekmachines te komen, maar uiteindelijk draait het om de bezoeker de jouw site aantrekkelijk moet vinden. Google kan detecteren wanneer mensen naar jouw pagina gaan, maar vervolgens naar de volgende pagina in de de zoekresultaten gaat. Wanneer dit percentage bij jouw website veel hoger ligt dan gemiddeld kom je ook lager te staan. Schrijf daarom in eerste instantie jouw website voor jouw bezoekers. Ik heb zoekoptimalisatie ook bewust als laatste stap besproken om te voorkomen dat de website enkel voor de zoekmachine gemaakt wordt.
Meer informatie
Google geeft zelf ook het een en ander prijs als het om zoekmachine optimalisatie gaat. Een goed document hierover kun je hier vinden.